Video Poster

ΒΕΡΟΛΙΝΟ, 2η Μέρα

Ένα Αστέρι Γεννιέται
Και να που ένα εννιάχρονο κορίτσι θα κερδίσει, πιθανότατα, το φετινό βραβείο ερμηνείας φέτος στο Βερολίνο, στο παρθενικό μάλιστα ντεμπούτο μιας νέας Γερμανίδας δημιουργού, της Νόρα Φίνγκσαϊντ (που δεν αποκλείεται επίσης να φύγει με ένα από τα μεγάλα βραβεία): Στην πρώτη καλή ταινία του φετινού Διαγωνιστικού Τμήματος, “System Crasher”, η μικρή Έλενα Ζένγκελ διαθέτει ήδη τη στόφα μιας σπουδαίας ηθοποιού, αποδίδοντας συγκλονιστικά ένα απροσάρμοστο, τρομερά επιθετικά κορίτσι, εγκαταλελειμμένο από την ανεύθυνη μητέρα του στο έλεος – με την καλή έννοια εδώ – κοινωνικών λειτουργών κι ανάδοχων οικογενειών, που όμως αναγκάζονται να το απορρίψουν με τη σειρά τους. Η “Μπένι” που “φλιπάρει”, ιδιαίτερα αν κάποιος της αγγίξει το πρόσωπο, κατά βάθος είναι ένα κορίτσι που αποζητά αυτό που αποζητάμε όλοι μας, ανεξαρτήτως ηλικίας: την αγάπη και την ασφάλεια. Σε μερικές από τις πιο συγκινητικές στιγμές της ταινίας, η Μπένι επιτρέπει σ' ένα μωρό να της αγγίξει το πρόσωπο, γελάει με τα αστεία του συνοδού της, λάμπει στην ελπίδα ότι θα ξαναγυρίσει στη μητέρα της – για να ξαναγυρίσουν όλα πάλι στο σημείο μηδέν. Είναι αδύνατο να πάρεις τα μάτια σου από πάνω της, και τα 118 λεπτά που διαρκεί αυτό το φιλμ.

Spotlight α-λα γαλλικά
Η δεύτερη καλή ταινία του Διαγωνιστικού ήταν το “Grace a Dieu” του Φρανσουά Οζόν γύρω από την αληθινή ιστορία κακοποίησης, τριάντα χρόνια πριν, αγοριών από έναν καθολικό ιερέα στη Λιόν - η ταινία τελείωσε σχεδόν ταυτόχρονα με τη δίκη του Καρδινάλιου που ακόμα δεν έχει αποπέμψει, όπως θα όφειλε, τον εν λόγω ιερέα (όπως μας είπε ένας από τους ηθοποιούς, ο Ντενί Μενοσέ, η απόφαση βγήκε πριν από λίγες μέρες και ήταν αθωωτική...). Με κεντρικό πρωταγωνιστή τον Μελβίλ Πουπό (ηθοποιό, αλλά και γνωστό μουσικό στη Γαλλία), το “Grace a Dieu” δίνει έντονα την αίσθηση ενός ντοκιμαντέρ: “Ήθελα να κάνω στην αρχή μια ταινία τεκμηρίωσης, αλλά μετά το γύρισα σαν ένα “Spotlight” α-λα γαλλικά”, μας είπε ο Οζόν στην αποκλειστική, για την Ελλάδα, τηλεοπτική συνέντευξη που του πήραμε, και η οποία θα δημοσιοποιηθεί όταν η ταινία θα προβληθεί στην αίθουσες, σε διανομή Filmtrade, καθώς και στα κινηματογραφικά κανάλια της COSMOTE TV. “Κάνατε καταπληκτική δουλειά και σε επίπεδο καλλιτεχνικής διεύθυνσης, με όλες αυτές τις λεπτομέρειες στα σπίτια των πρωταγωνιστών. Γιατί η αφίσα “Ο Τεν-Τεν στο Κονγκό” στο γραφείο του Καρδινάλιου Μπαρμπαρίν;”. “Είδαμε μια φωτογραφία του γραφείου του σ' ένα απόκομμα εφημερίδας κι είχε αυτήν την αφίσα. Με όλα αυτά που έχουν αναφερθεί για τον Τεν-Τεν, ότι ήταν ρατσιστής κλπ, μου φάνηκε απόλυτα ταιριαστή!”.

Τα Φτερά του Έρωτα
Κατά τ' άλλα, εδώ είναι κι ο Κέισι Άφλεκ,  για την παγκόσμια πρεμιέρα της πρώτης σκηνοθετικής δουλειάς του σε ταινία μυθοπλασίας, το “Light Of My Life”, ενός ικανοποιητικά δομημένου indie-art-house δυστοπικού θρίλερ με πρωταγωνιστή τον ίδιο, την Ελίζαμπεθ Μος  και την 11χρονη πρωτοεμφανιζόμενη Άννα Πνιόφκσι (το δε σενάριο, με το “αρσενικό” να κάνει τα πάντα για να προστατεύσει το “θηλυκό”, γράφηκε πιθανότατα σαν η απάντηση του Άφλεκ στις κατηγορίες εναντίον του για σεξουαλική παρενόχληση τρία χρόνια πριν), ενώ, γύρω από την Potsdamer Platz, και καθοδόν για ένα σνίτσελ, συναντάς διάφορους μόνιμους θαμώνες του φεστιβάλ, όπως τον Βιμ Βέντερς να κάνει βόλτα αμέριμνος, πάντα αγκαζέ με την επί χρόνια σύζυγό του.