ΒΕΡΟΛΙΝΟ, 6η Μέρα
Ο Ρομπέρτο Σαβιάνο είναι εδώ!
Ο ιταλός συγγραφέας/δημοσιογράφος που έγραψε το non-fiction, μπεστ-σέλερ μυθιστόρημα “Gomorha” το 2006 για τη δράση της Καμόρα, της περιβόητης Ναπολιτάνικης Μαφίας, και που έκτοτε ζει με μόνιμη αστυνομική προστασία, βρίσκεται στο Βερολίνο μαζί με τον Ιταλό σκηνοθέτη Κλαούντιο Τζοβανέζι (“Fiore”) για την ταινία του Διαγωνιστικού Τμήματος “La Paranza Dei Bambini” (στα ελληνικά αυτό μπορεί να μεταφραστεί και σαν “η μαρίδα”)/“Piranhas”. Το σενάριο βασίζεται στο νέο μυθιστόρημα του Σαβιάνο - το πρώτο του fiction - και διαδραματίζεται, πού αλλού, στη Νάπολη, όπου μια παρέα εφήβων μπλέκει σε μια περιπέτεια με εμπόρους ναρκωτικών, όπλα και βία, με τραγικό τέλος, κάτι που το κάνει ακόμα πιο τραγικό ο έρωτας μεταξύ του νεαρού πρωταγωνιστή με μια συνομήλικη του κοπέλα που μένει στη γειτονιά μιας αντίπαλης συμμορίας.
Η Κατρίν και οι άλλοι
Σε άλλο ύφος, η έτερη ταινία χθες που διαγωνίζεται για τη Χρυσή Άρκτο, το “L' Adieu a La Nuit” του Αντρέ Τεσινέ, στην οποία πρωταγωνιστεί η grande dame του γαλλικού σινεμά, Κατρίν Ντενέβ (όπως έγραψα και σε προηγούμενη ανταπόκριση, η Ντενέβ πρωταγωνιστεί με τη φετινή Πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, Ζιλιέτ Μπινός, στην επερχόμενη ταινία του Χιροκάζου Κόρε-Έντα), σαν μια ιδιοκτήτρια φάρμας αλόγων που όταν την επισκέπτεται για τελευταία φορά ο ανιψιός της πριν φύγει για τον Καναδά, και θαμμένα οικογενειακά βγαίνουν στην επιφάνεια, ο κόσμος της γκρεμίζεται. Πρόσχαρη, ευγενική και με χιούμορ η Ντενέβ μονοπώλησε το ενδιαφέρον στην κατάμεστη αίθουσα της Συνέντευξης Τύπου.
Το λες και σινεμά του Φαραντί
Τμήμα Berlinale Special: ο Ινδός σκηνοθέτης Ριτές Μπάτρα προσπαθεί να επαναλάβει την επιτυχία του “Lunchbox”, που τον έκανε διeθνώς γνωστό, με το “Photograph” (υποψήφιο για Bafta ξενόγλωσσης ταινίας), επίσης μια ιστορία αγάπης που όσο απρόσμενα ξεκινά, άλλο τόσο απρόσμενα συνεχίζεται, γύρω από έναν βιοπαλαιστή φωτογράφο δρόμου στο Μουμπάι της Ινδίας, που πιέζεται από τη γιαγιά του να παντρευτεί. Όταν εκείνος γνωρίσει μια κοπέλα που του ζητάει να της πάρει μια φωτογραφία, της ζητά να παραστήσει την αρραβωνιαστικιά του. Το “Photograph” είναι ένα συγκινητικό, τρυφερό love story όπου τίποτα δεν συμβαίνει, αλλά ταυτόχρονα πολλά, και ξεδιπλώνονται άλλα τόσα, μέσα από τα μάτια και τις χειρονομίες των δύο πρωταγωνιστών. Ναι, σαν μια ταινία του Ασγκάρ Φαραντί.
All time classic
Και βέβαια χθες στο πλαίσιο της πιο πετυχημένης ίσως καινοτομίας που ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Πίτερ Κόσλικ, έφερε στο φεστιβάλ, το “Culinary Cinema” – προβολή ενός ντοκιμαντέρ σχετικού με τις διατροφικές συνήθειες, ενώ κάποιες φορές ακουθεί σχετικό δείπνο -, προβλήθηκε – sold out! - το εξαιρετικό “Όταν Ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες” της Μαριάννας Οικονόμου, μια συμπαραγωγή της COSMOTE TV. Ένα καλλιτεχνικό προϊόν που νομίζεις ότι επίσης μπορείς να βάλεις σε βαζάκι, όπως κάνουν ο Αλέξανδρος και η γυναικεία ομάδα του – με προεξάρχουσα φιγούρα τη θεία του – με τις ντομάτες που καλλιεργούν οι ίδιοι σ' ένα χωριό του Θεσσαλικού κάμπου και τις προωθούν στην Ευρώπη και την Αμερική, για να το έχεις και να το δείχνεις σαν ένα πρότυπο ταινίας τεκμηρίωσης, όπου η ιστορία και η παράδοση ενός τόπου, σε συνδυασμό με το χιούμορ και την απόγνωση μερικές φορές - το cul-de-sac των ελληνικών χωριών που ερημώνουν από νέους – δένουν τόσο αρμονικά όσο η ντομάτα με κλασσική μουσική καταμεσής ενός χωραφιού.