Video Poster

Μέρα 8η

Πλησιάζουμε προς το τέλος του 79ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Βενετίας. Το καταλαβαίνεις και από το ότι πια βρίσκεις θέση στο αγαπημένο σου καφέ, χωρίς να πρέπει πρώτα να στηθείς στην ουρά για είκοσι λεπτά. Με τα  φεστιβάλ της Αμερικής να παίρνουν τη σκυτάλη αυτήν την εβδομάδα (η Κέιτ Μπλάνσετ, μετά την θριαμβευτική υποδοχή του Tar εδώ, που πιθανότατα θα την οδηγήσει σε ένα ακόμα βραβείο Όσκαρ, κάνει ήδη συζητήσεις με το κοινό στο Τελιουράιντ). Μέχρι στιγμής όλα έχουν πάει πρίμα - έχουμε χορτάσει ταινίες, σκάνδαλα, διασημότητες, ενώ φέτος δεν έχει συμβεί καμιά ξαφνική νεροποντή, από εκείνες που συνηθίζονται εδώ στη Βενετία αυτήν την εποχή.

Χθες, Τετάρτη, είδα και την ταινία που αποτελεί και την προσωπική μου επιλογή για τον φετινό Χρυσό Λέοντα (μαζί με το Bardo του Αλεχάνδρο Γκονζάλες Ινιάριτου): Το Lord of the Ants του Τζιάνι Αμέλιο. Ο βετεράνος Ιταλός σκηνοθέτης επιστρέφει με μια επιβλητική βιογραφική ταινία για τον ομοφυλόφιλο Ιταλό συγγραφέα και ποιητή Άλντο Μπραϊμπάντι και με επίκεντρο τη δίωξή του στη δεκαετία του 1960 για κατηγορίες για «λογοκλοπή του μυαλού» (!), μετά από μήνυση που κατατέθηκε από τη μητέρα του κατά πολύ νεαρότερου εραστή του. Πρόκειται για ένα βαθύτατα προσωπικό φιλμ (ο Αμέλιο δήλωσε δημόσια πως είναι γκέι στα εξήντα του), κάτι που τόνισε αρκετές φορές στην τηλεοπτική συνέντευξη που μου έδωσε, αναφερόμενος στο ότι σήμερα οι προσωπικές ελευθερίες και η αυτοδιάθεση βρίσκονται μόνο “στα χαρτιά”, γιατί στην ουσία επιστρέφουμε σε πολύ σκοτεινές εποχές.

Στην ερώτηση μου σχετικά με την εξαιρετική καλλιτεχνική διεύθυνση της ταινίας (που σε μερικές σκηνές μου θύμισε το La Grande Bellezza του Πάολο Σορεντίνο), αναφέρθηκε με μεγάλη υπερηφάνεια στον γιο του που είναι και ο διευθυντής φωτογραφίας, και τον οποίο, μου είπε, έπαιρνε μαζί στα γυρίσματα των ταινιών του από τότε που εκείνος ήταν δεκαέξι ετών.

Μίλησα και με τους δυο κύριους πρωταγωνιστές, τον Λουίτζι Λο Κάσιο και τον Έλιο Τζερμάνο (βραβείο ερμηνείας για το Hidden Away στο Βερολίνο πριν από λίγα χρόνια). Ο πρώτος υποδύεται τον Μπραϊμπάντι και ο δεύτερος έναν δημοσιογράφο που προσπαθεί να τον δικαιώσει μέσα από τα άρθρα του. Και οι δύο τους είναι καταπληκτικοί.

Η υποδοχή, δε, που οι Ιταλοί φαν επιφύλαξαν στον Τζερμάνο (ο οποίος είναι μεγάλος σταρ στην Ιταλία) λίγες ώρες αργότερα στην επίσημη πρεμιέρα  ήταν περίπου η ίδια με εκείνη που επιφυλάχθηκε στην πάντα εντυπωσιακή Τίλντα Σουίντον (με τα μισά μαλλιά της βαμμένα καναρινί, σαν ένδειξη συμπαράστασης στην Ουκρανία) που κατέφθασε χθες στο Λίντο για την πρεμιέρα του The Eternal Daughter της φίλης της Τζοάνα Χογκ