Video Poster

Κάννες, 4η Μέρα

EO! Ο θρύλος του πολωνικού κινηματογράφου Ζέρζι Σκολιμόφσκι δίνει τη δική του άποψη για το κλασικό έργο του Ρομπέρ Μπρεσόν, Au Hasard Balthazar (1966), χρησιμοποιώντας στο ΕΟ!, που διαγωνίζεται για τον Χρυσό Φοίνικα, έναν γάιδαρο για να κατηγορήσει την ανθρώπινη κακομεταχείριση των ζώων και της φύσης, αλλά το φιλμ είναι πολύ περισσότερο διδακτικό (και πολύ πιο σουρεαλιστικό, με την κακή έννοια...) από εκείνο του “μέντορά” του. Ο γάιδαρος πάντως – για την ακρίβεια και οι έξι που χρησιμοποιήθηκαν – είναι αξιολάτρευτος.

Σκάλες ανώτερο είναι το Le Otto Montagne, επίσης στο Διαγωνιστικό, ένας έξυπνος – και πολύ μελαγχολικός - διαλογισμός σχετικά με την ικανότητά μας να αγαπάμε και το πώς αυτή διαμορφώνεται από τις αυθαίρετες, μη αναστρέψιμες εμπειρίες της παιδικής ηλικίας. Το ζεύγος των Βέλγων σκηνοθετών Φέλιξ Βαν Γκρόνινγκεν και Σαρλότ Βάντερμέερς (που μας έδωσαν πριν από μερικά χρόνια το συγκλονιστικό The Broken Circle Breakdown) διασκεύασαν το βραβευμένο μυθιστόρημα του 2016 του Ιταλού συγγραφέα Πάολο Κονιέτι σε μια προσπάθεια, όπως είπαν, να σώσουν με αυτόν τον τροπο τον γάμο τους (τα κατάφεραν). Πρωταγωνιστούν οι Αλεσάντρο Μπόργκι και Λούκα Μαρινέλι. Σίγουρα ανάμεσα στα μεγάλα βραβεία που θα ανακοινωθούν στα τέλη της επόμενης εβδομαδας.

Στο πλαίσιο του τμήματος Cannes Classics 2022 είδα το ντοκιμαντέρ Le Dernier Hiver du Cid, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζερόμ Γκαρσέν, ένα ντοκιμαντέρ που αποτελείται αποκλειστικά από αρχεία κι έγινε με αφορμή την 100η επέτειο από τη γέννηση του ηθοποιού-φαινομένου Ζεράρ Φιλίπ, που, μέχρι τον πρόωρο θάνατο του σε ηλικία 36 χρόνων, υπήρξε ο πρώτος αληθινός Γάλλος σταρ εντός κι εκτός συνόρων. Την προβολή προλόγισε ο ίδιος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Καννών, Τιερί Φρεμό, παρουσία και της κόρης του Φιλίπ, Αν.

Και, βέβαια, Κάννες χωρίς σταρ δεν νοούνται: έχουν καταφτάσει η Τζούλια Ρόμπερτς, η Μαριόν Κοτιγιάρ για το Frere et Soeur του Αρνό Ντεπλεσέν (ακόμα ένα απογοητευτικό δείγμα της δουλειάς του Γάλλου σκηνοθέτη, που, ποιος ξέρει γιατί, οι Κάννες επιμένουν όχι μόνο να τον καλούν όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και να βάζουν τις ταινίες του στο Διαγωνιστικό Τμήμα), η Αν Χάθαγουει (για το The Armageddon Time) και οι Τίλντα Σουίντον, Ίντρις Έλμπα, Τζορτζ Μίλερ για την παγκόσμια πρεμιέρα στο εκτός Διαγωνιστικού Three Thousand Years of Longing - η πρώτη σκηνοθετική δουλειά του Μίλερ μετά το Mad Max: Fury Road –, μια ερωτική ιστορία με εντυπωσιακά ειδικά εφέ, που κέρδισε ένα εξάλεπτο χειροκρότημα στο  Palais μετά την προβολή. Θα το δούμε κι αυτό στα βραβεία Όσκαρ;

Χριστίνα Μπίθα