ΚΛΑΟΥΝΤΙΟ ΤΖΙΟΒΑΝΕΖΙ, ΡΟΜΠΕΡΤΟ ΣΑΒΙΑΝΟ «Η ΜΕΓΑΛΗ ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΝΑΠΟΛΗΣ»

Νάπολη, σήμερα. Ο 15χρονος Νίκολα και οι φίλοι του επιφανειακά μοιάζουν με τα άλλα παιδιά της ηλικίας τους: θέλουν απλώς να περνάνε καλά και να βγάλουν χρήματα για να αγοράσουν φανταχτερά ρούχα, γκάτζετ και σκούτερ. Όμως αυτή δεν είναι μια συνηθισμένη παρέα. Βολτάρουν στην κακόφημη περιοχή Σάνιτα, διψασμένοι να αποκτήσουν εξουσία παίζοντας με όπλα, μιμούμενοι τους μαφιόζους γύρω τους. Υπό την ψευδαίσθηση ότι βοηθούν να επικρατήσει η δικαιοσύνη στη γειτονιά, προσπαθούν να κάνουν το καλό μέσα από το κακό. Αγαπιούνται σαν αδέλφια, δεν φοβούνται τη φυλακή ή τον θάνατο - ξέρουν ότι πρέπει να τα ρισκάρουν όλα, τώρα. Βιώνουν τον πόλεμο με την ανευθυνότητα της εφηβείας, αλλά οι εγκληματικές τους πράξεις σύντομα θα τους οδηγήσουν στην απώλεια της αγάπης και της φιλίας κι όχι μόνο.


Ο Ρομπέρτο Σαβιάνο, ο συγγραφέας των συγκλονιστικών non fiction μπεστ σελερ "Gamorrah", "Extra Pure", για τη δράση της ναπολιτάνικης μαφίας το πρώτο, για την ανεξέλεγκτη διάδοση της ηρωίνης στις Ηνωμένες Πολιτείες και αλλού, το δεύτερο, κι ο οποίος ζει με αστυνομική προστασία απο το 2006, αψηφά τις απειλές κατά της ζωής του και κάνει αυτό που ξέρει τόσο καλά: Να γράψει ακόμα ένα βιβλίο για τα κακώς κείμενα. Το "La Paranza Dei Bambini" είναι το πρώτο του fiction μυθιστόρημα, μια ιστορία αγάπης μεταξύ δυο εφήβων καταδικασμένη από την αρχή στο cul-de-sac της ναπολιτάνικης κοινωνίας των  μη προνομιούχων και έγινε ταινία από τον Κλαούντιο Τζιοβανέζι ("Fiore").


Με αφορμή τη συμμετοχή του "La Paranza Dei Bambini"/”Η Μεγάλη Νύχτα της Νάπολης” στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα της 69ης Berlinale, οι Τζιοβανέζι και Σαβιάνο μας έδωσαν αποκλειστική τηλεοπτική συνέντευξη, στην οποία μίλησαν μεταξύ άλλων για το σοκαριστικά μεγάλο ποσοστό αναλφαβητισμού στη Νάπολη, για τη ζωή του Σαβιάνο υπό συνεχή απειλή, καθώς και για την αρχική γνωριμία τους στην τηλεοπτική σειρά “Γκομόρα”.


Μην μάθεις παιδί μου γράμματα
Στην περιοχή της Καμπανίας υπάρχει το μεγαλύτερο στην Ευρώπη ποσοστό παιδιών που παρατάνε το σχολείο τους. Οι γονείς θεωρούν πως η εκπαίδευση είναι χαμένος κόπος. Κατά μια άποψη οι γονείς αισθάνονται ανίσχυροι γιατί και οι ίδιοι βιώνουν την ανεργία στο πετσί τους, τη βία γύρω τους. Μια μητέρα, όταν έκανα την έρευνα μου για το βιβλίο, μού είπε το εξής, “μακάρι να μπορούσα να ξαναβάλω το παιδί μου πίσω στην κοιλιά. Δεν υπάρχει τίποτα εδώ έξω γι' αυτό” (Σαβιάνο).

Μια ανέλπιδη ιστορία αγάπης
Το βιβλίο του Ρομπέρτο μου προτάθηκε κι αμέσως μού κέντρισε το ενδιαφέρον. Αυτή η ιστορία είναι ιδωμένη από την πλευρά των πρωταγωνιστών. Η εφηβεία είναι η ηλικία της αθωότητας ή τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε. Η αγάπη δεν μπορεί να σώσει τους συγκεκριμένους εφήβους. Αν αποφασίσεις να περάσεις στην απέναντι πλευρά – εκείνη του εγκλήματος – πρέπει και ν' αφήσεις πίσω σου αυτήν την αθωότητα ανεπιστρεπτί (Τζιοβανέζι).

Μεταξύ φθοράς κι αφθαρσίας
Μετά από δώδεκα χρόνια, ζω ακόμα υπό αστυνομική προστασία, μεταξύ Ευρώπης και Ηνωμένων Πολιτειών. Όταν βρίσκεσαι σε μια τέτοια κατάσταση, ούτε ζωντανός είσαι ούτε νεκρός. Έχω το πλεονέκτημα του ότι ακόμα αναπνέω - και μάλιστα στην Ευρώπη όπου πρόσφατα ένας δημοσιογράφος δολοφονήθηκε (σ.σ. στη Σλοβακία) (Σαβιάνο).

Από την τεκμηρίωση στη μυθοπλασία
Στα προηγούμενα βιβλία εξήγησα τους μηχανισμούς της δύναμης. Εδώ ήθελα να περιγράψω μια κατάσταση από την οπτική γωνία ενός άλλου προσώπου (Σαβιάνο).

Τρόπος σκέψης
Έχω σκηνοθετήσει μερικά επεισόδια του “Γκομόρα”, στη δεύτερη σεζόν, κι είχα ήδη συναντηθεί με τον Ρομπέρτο, οπότε εδώ γνωρίζαμε πλέον πως δουλεύει ο καθένας μας. Ιδιαίτερη προσοχή δώσαμε στο γεγονός πως αυτά τα παιδιά είναι πρώτα έφηβοι, και μετά εγκληματίες (Τζιοβανέζι).


* Το “Η Μεγάλη Νύχτα της Νάπολης”/”La Paranza Dei Bambini” κυκλοφορεί στις αίθουσες από τις 26 Σεπτεμβρίου 2019, σε διανομή Rosebud.21