Video Poster

Βενετία '18, Πρώτη Μέρα

Apollo, we don't have a problem
Ή, ο Ντέμιαν Σαζέλ έκανε πάλι το θαύμα του: Δύο χρόνια μετά το θρίαμβο του La La Land ο οσκαρούχος γαλλοκαναδός δημιουργός προσγειώθηκε (sic) χθες το βράδυ στο Lido μ' ένα ακόμα φιλμ που πάει καρφί για τα Όσκαρ. Το First Man, ένα docudrama για τον πρώτο άνθρωπο που πάτησε στο φεγγάρι, ασυνήθιστα ρεαλιστικό για τέτοιου είδους φιλμ (βλ. Apollo 13), με τους Ράιαν Γκόσλινγκ-Κλερ Φόι,ήταν η ταινία έναρξης της 75ης Mostra. Η οποία, μ' ένα εξαιρετικό διαγωνιστικό πρόγραμμα και μια στρατιά σταρ ν' αναμένονται (μεταξύ των οποίων και η Lady Gaga), ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς, εδραιώνοντας σταθερά τη θέση της σαν η φεστιβαλική αφετηρία για τις καλύτερες ταινίες της εκάστοτε σεζόν. Σημειώστε: Gravity, Birdman, Spotlight, όπως βέβαια και τον περυσινό θριαμβευτή των βραβείων Όσκαρ, The Shape of Water.

Άρμστρονγκ και ξερό ψωμί
Προς το παρόν, το First Man που, εκτός από ταινία έναρξης, είναι και στο Διαγωνιστικό Τμήμα, έχει αποσπάσει πολύ καλές κριτικές. Ας σημειωθεί εδώ πως οι διοργανωτές, ακολουθώντας το παράδειγμα του φεστιβάλ Καννών, από φέτος έχουν επιβάλλει εμπάργκο στη δημοσίευση κριτικής μιας ταινίας πριν την επίσημη προβολή της, χωρίς όμως να προχωρήσουν σε δραστικά μέτρα όπως έγινε στις Κάννες, όπου μετακινήθηκαν οι ώρες των δημοσιογραφικών προβολών από τις πρωινές ώρες στις απογευματινές.
Για τον δε Γκόσλινγκ, ο οποίος εμφανίστηκε ιδιαίτερα ευδιάθετος στη Συνέντευξη Τύπου, δεκάδες φαν είχαν στην κυριολεξία κατασκηνώσει από χθες τα ξημερώματα περιμετρικά του Palazzo del Cinema προκειμένου να τον δουν από κοντά και να φωτογραφηθούν μαζί του, χωρίς να πτοηθούν στο ελάχιστο από τους σχεδόν τριάντα βαθμούς Κελσίου στη – γήινη - ατμόσφαιρα.

Θέμα στατιστικής
Χθες το βράδυ επίσης, κατά τη διάρκεια της επίσημης τελετής έναρξης, βραβεύτηκε η Βανέσα Ρεντγκρέιβ μ' ένα από τα δυο τιμητικά χρυσά λιοντάρια που κάθε χρόνο απονέμονται για συνολική προσφορά στο σινεμά, ένα σε ηθοποιό κι ένα σε σκηνοθέτη (φέτος, στον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ). Η Ρεντγκρέιβ είχε προταθεί από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, ο οποίος, παρεμπιπτόντως, όσο επαινείται για το φετινό line-up, άλλο τόσο κατηγορείται για τη μία και μοναδική γυναικεία παρουσία στο Διαγωνιστικό, εκείνη της Τζένιφερ Κεντ από την Αυστραλία με το μεταφυσικό θρίλερ The Nightingale. Στην απουσία γυναικών δημιουργών – η συμμετοχή τους υπολογίζεται γύρω στο 20%, σε όλα τα τμήματα, το Διαγωνιστικό και τα παράλληλα – αναφέρθηκε χθες και ο πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής (με τους Κριστόφ Βαλτς, Ναόμι Γουότς και Τρίνε Ντίρχολμ στα μέλη της), Γκιγιέρμο ντελ Τόρο. Ο Ντελ Τόρο είπε πως, ιδανικά, το ποσοστό αυτό θα πρέπει να έχει ανεβεί στο 50 τοις εκατό τον επόμενο χρόνο, όχι μόνο στη Βενετία, αλλά και στ' άλλα φεστιβάλ. Δεν ξέρουμε πόσο συμβολικό μπορεί να είναι αυτό, πάντως στο φετινό επίσημο πόστερ απεικονίζεται μια νεαρή γυναίκα να μας κοιτάζει μέσα από μια υδρόγειο. Το σχεδίασε ο Ιταλός illustrator Λορέντζο Ματότι, γνωστός από τα εξώφυλλα του στο περιοδικό The New Yorker.