Video Poster

Θεσσαλονίκη, Έβδομη Μέρα

Πρωτόπλαστες εικόνες

Στον Κήπο της Εδέμ, σ' ένα σπα στην Ανατολική Ευρώπη, η Εύα προσφέρει στον άντρα της, Γιόζεφ ένα μήλο, εκείνος όμως προτιμά να γλυκοκοιτάζει τις άλλες γυναίκες γύρω του. Κάπως έτσι στρώνει τον δρόμο για έναν γοητευτικό νεοφερμένο, ο οποίος θα μοιραστεί με την Εύα, εκτός από το μήλο, και ορισμένες διαβολικές απολαύσεις, ενώ κάποιες δολοφονικές τάσεις του θα στείλουν άπαντες στον άλλο κόσμο…

...Κι ενώ στην τελευταία σκηνή του “Απαγορευμένου Καρπού” ακούγεται κάποιος να ψάλλει “Και ήνοιξαν τα μάτια των δύο πρωτοπλάστων, κατάλαβαν ότι ήσαν γυμνοί ψυχικώς και σωματικώς..”, εσύ δεν ξέρεις αν είναι ο εγκλεισμός που έχει αρχίσει να σε τρελαίνει και τα βλέπεις όλα ξαφνικά κόκκινα ή αυτό απλά συμβαίνει διότι παρακολουθούσες, γι' αρκετή ώρα, την “Εύα” ντυμένη με ένα κατακόκκινο φόρεμα να χορεύει με όλες της τις αισθήσεις, μ' έναν επίσης κατακόκκινο μανδύα (το δεύτερο).

Αλλά, πάλι, κανείς δεν ισχυρίσθηκε πως οι ταινίες της Βέρα Χιτίλοβα (1929-2014) είναι εύκολες στη θέαση τους: Η ιδιοσυγκρασιακή, αναρχική, avant-garde  δημιουργός, στο έργο της οποίας το 61ο ΦΚΘ έχει ετοιμάσει φέτος αφιέρωμα, τοποθετείται μεταξύ των σπουδαιότερων δημιουργών του τσεχικού κινηματογράφου και στις ταινίες της συνδύαζε σουρεαλιστικό χιούμορ με έντονα αλληγορικά μηνύματα λόγων των πολιτικών συνθηκών, με επίκεντρο, τις περισσότερες φορές, την τύχη των γυναικών και τις εμπειρίες τους στη σύγχρονη εποχή.

Ανάμεσα στις ταινίες που διατίθενται διαδικτυακά είναι και “Το Παιχνίδι των Μήλων”, που γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία στην πατρίδα της και ξανάφερε τη Χιτίλοβα στο προσκήνιο μετά από επτά χρόνια καλλιτεχνικής εξορίας από το καθεστώς. Έχει μείνει γνωστό κυρίως για την “ντοκιμενταρίστικη” απεικόνιση των θεμάτων της γέννας και της έκτρωσης (πιο πρόσφατο παράδειγμα παρόμοιας κινηματογραφικής προσέγγισης το “Pieces of a Woman”, με τη Βανέσα Κίρμπι να οδεύει ολοταχώς προς τα Βραβεία Όσκαρ γι' αυτήν την ερμηνεία της).

 

Ο πόλεμος των κόσμων

Μιλώντας για αφιερώματα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και «Το διάστημα μεταξύ μας: Από το sci-fi στο cli-fi», το μεγάλο αφιέρωμα του φετινού φεστιβάλ στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

Αν και κάποιες από αυτές δεν είναι διαθέσιμες διαδικτυακά (σαν το κλασσικό, πια, “Soylent Green”), υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία από online προβολές γνωστών και άγνωστων ταινιών του αγαπημένου genre, από την περίοδο 1950-1990, όπως για παράδειγμα “Ο Πόλεμος των Κόσμων: Επόμενος Αιώνας”/”The War of the Worlds: Next Century”, ένας σίγουρα στυλάτος, όσο και απαισιόδοξος, φόρος τιμής στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Χ. Τζ. Γουέλς (μετά τον Covid-19, οι Αρειανοί. Γιατί όχι;).