Video Poster

Βενετία '20, Πρώτη Μέρα

Il Miracolo

Το 77ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας ξεκίνησε χθες. Με μετρητές θερμοκρασίας σώματος στο Λίντο (και, πριν, υποχρεωτικό τεστ για όσους κατέφθαναν στο αεροδρόμιο Μάρκο Πόλο), με τις πινακίδες για τη σωστή υγιεινή να είναι περισσότερες από εκείνες για το ίδιο το φεστιβάλ, με δημοσιογράφους στην πλειονότητα τους Ιταλούς (ή έστω όσους μπορούσαν να ταξιδέψουν μέχρι τη Βενετία με τρένο) και με μισοάδειες αίθουσες. Η Κέιτ Μπλάνσετ, πάντως, το είχε δηλώσει από καιρό πως θα είναι παρούσα – και το 'κανε. Στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, η Πρόεδρος της φετινής Κριτικής Επιτροπής επαίνεσε τους διοργανωτές για την τόλμη και το πείσμα τους να οργανώσουν φεστιβάλ in situ την ώρα που όλα τα άλλα είτε ακυρώνονται είτε γίνονται διαδικτυακά (“θαύμα” το χαρακτήρισε, στα ιταλικά), μίλησε για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο χώρος του σινεμά, τόνισε πως πρέπει να γίνει μια σοβαρή συζήτηση για το πώς μπορούμε όλοι να προστατεύουμε τις κινηματογραφικές αίθουσες από τον αφανισμό και, λίγο πριν τελειώσει, σ' έναν πιο εύθυμο τόνο, δήλωσε πως χαίρεται πολύ που μιλάει και πάλι με ανθρώπους για ταινίες, αφού τους τελευταίους έξι μήνες “συνομιλούσε με κοτόπουλα και γουρούνια” (προφανώς στο ησυχαστήριο της στην αυστραλέζικη εξοχή).

 

8 Άνδρες...

Στις κινηματογραφικές αίθουσες αναφέρθηκε κι ένας από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές τους, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Καννών, Τιερί Φρεμό. Φέτος στη Βενετία συνέβη το εξής σουρεαλιστικό (μέσα σ' όλα τ' άλλα), πως οι εκπρόσωποι από τα οκτώ μεγαλύτερα ευρωπαϊκά κινηματογραφικά φεστιβάλ άφησαν στην άκρη τις όποιες αντιζηλίες κι ανταγωνισμούς και παρουσίασαν την 77η Mostra όλοι μαζί, σε ένδειξη συμπαράστασης!  Ο Φρεμό, όπως πάντα ιδιαίτερα επικριτικός απέναντι στις ψηφιακές πλατφόρμες, δήλωσε μεταξύ άλλων πως οι κινηματογραφικές αίθουσες υπάρχουν για παραπάνω από εκατό χρόνια, ενώ οι ψηφιακές πλατφόρμες για περίπου πέντε. “Μένει να δούμε αν σε εκατό χρόνια από τώρα θα γιορτάζουμε την 105η επέτειο τους”, συμπλήρωσε.

 

...Και η Τίλντα

Λίγες ώρες αργότερα έγινε και η επίσημη έναρξη του φεστιβάλ, στη Sala Grande, με οικοδέσποινα την Ιταλίδα ηθοποιό Ανα Φολιέτα. Μετά τον συγκινητικό φόρο τιμής στον μεγάλο μαέστρο Εννιο Μορικόνε δόθηκε τιμητικός Χρυσός Λέοντας στις Τίλντα Σουίντον και Αν Χόι. Η Σουίντον, που το 1991 είχε βραβευτεί εδώ με το Volpi  ερμηνείας  για τον “Εδουαρδο Β” του Ντέρεκ Τζάρμαν επανέλαβε την χαρακτηριστική κίνηση που είχε κάνει και μόλις έφτασε στο Λίντο, “Wakanda Forever” - προς τιμήν του πρόσφατα χαμένου πρωταγωνιστή του “Μαύρου Πάνθηρα”  - και δήλωσε “να το ξέρετε: Τώρα εμένα ξεκινάει η καριέρα μου”, προκαλώντας παρατεταμένα χειροκροτήματα από κάτω.  Ακολούθησε η προβολή της ταινίας “Lacci” (“Οι Δεσμοί”) του Ντανιέλε Λουτσέτι. Είναι η πρώτη φορά από το 2009 και το “Baaria”, το σισιλιάνικο έπος του Τζιουζέπε Τορνατόρε, που μια ιταλική ταινία “ανοίγει” τη Mostra.

 

Ένα μήλο την ημέρα

Και βέβαια, περίπου την ίδια ώρα, σε άλλη αίθουσα προβαλλόταν η ταινία έναρξης του παράλληλου Τμήματος “Ορίζοντες”, που δεν είναι άλλη από τα “Μήλα, την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του Χρήστου Νίκου (και πρώτη ever ελληνική ταινία που καταφέρνει κάτι τέτοιο εδώ)  ενώ, εκτός από τη Βενετία, θα συμμετάσχει και στο φετινό πρόγραμμα του αμερικανικού Telluride.